Marker

||. AFSTUDEER VOORSTELLINGEN

AMSTERDAMSE TONEELSCHOOL


2014
BAAL van Bertolt Brecht  
Regie Tatiana Pratley

2015
FORT EUROPA van Tom Lanoye
Regie Michiel de Regt


Ik geef sinds 2009 muzieklessen op de Toneelschool in Amsterdam. Naast verschillende maakprojecten heb ik daar twee afstudeervoorstellingen gemaakt en meegespeeld. Baal, van Bertolt Brecht in 2014 en Fort Europa van Tom Lanoye in 2015. de laatste is nog hernomen in Nieuwe de La mar






>>>RECENSIES

FORT EUROPA
★★★★★  Theaterkrant Het was een van de meest opvallende voorstellingen van het in juni georganiseerde Internationaal Theaterscholen Festival ITs: Fort Europa, op een tekst van Tom Lanoye en met muziek van Wilko Sterke.
De muziek bestond destijds, bij de wereldpremière van Fort Europa, nog uit een mengeling van Bach, melancholische liederen uit het klezmerrepertoire en jankende melodieën uit de onderbuik van Europa, de keuze was van Paul Koek. Hier, in Amsterdam in 2016 op de toneelschool, een paar economische en vluchtelingencrises verder, lijkt de kracht van Lanoye’s teksten ongebroken, ja zelfs hard toe aan een tweede leven, aan een eigen geluid, aan nieuwe stemmen. Er is in het (toen wel erg wijdlopige) script slim gesnoeid, devolgorde is enigszins veranderd. De muziekkeuze van Wilko Sterke (nomen est omen) is associatief. Lange, tekstloze vocale uithalen, gemengd met operateske aria’s en showy evergreens.
De acht performers/toneelspelers/zangers, opereren als een koor, waaruit steeds weer iemand ontsnapt, waaruit mensen, stemmen, niet zozeer karakters, eerder mensentypes, zich losmaken, en daarna weer opgaan in het geheel. Dat geheel is niet een gedrilde massa, maar een beweeglijke, kleurrijke entiteit van herkenbare en constant van toon, ritme en gestiek wisselende individuen.
Fort Europa is een juweel van een afstudeervoorstelling. Prachtig dat die nu door een groter publiek kan worden genoten

BAAL
★★★★ VOLKSKRANT
“Bepaald aanstekelijk, zij het ook wat rommelig en iets te lang: Baal (Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie) meteen aan het begin van het ITs. Alle dertien spelers kregen ruim de kans zich te laten zien in deze muzikale roadtrip, en dat deden ze met overgave en duidelijk plezier.”