Marker
                               

||. JULIUS CAESAR

ORKATER - MICHIEL DE REGT, met KO BRASS- muzikale dramaturgie



De muziek voor deze voorstelling is geschreven door KO BRASS en Erik van der Horst. Ik was er om te verzinnen wat voor muziek er op welk moment ongeveer nodig zou zijn, en om te zorgen dat de muziek van de componisten goed in het stuk terecht kwam.

Wanneer Julius Caesar de absolute macht in handen dreigt te krijgen wordt Brutus op de proef gesteld. Wat weegt hem zwaarder, zijn vriendschap met Caesar of het voortbestaan van de democratie? Eigenbelang of landsbelang?






>>>TRAILER


>>>RECENSIES


★★★★ Leeuwarden courant “De bewerking heeft er een scherp gesneden voorstelling van gemaakt, die dicht in de buurt van Shakespeare blijft, maar die vooral drijft op de imposante muziek. Die maakt de onderliggende spanning voelbaar, de dreiging, de angst, de kreten van het gepeupel. Lawaaiig als het moet, maar nooit te dominant stuwt de muziek de spelers op om op het scherpst van de snede te spelen.


★★★★ CAESAR IS MONUMENTAAL ZONDER PROTSERIGHEID. De Groene Amsterdammer Loek Zonneveld: "De gestileerde details geven de avond een eigen schwung. Neem de moord op Caesar. Een in dans omgezette laatste hartenklop van een stervend lijf. Een lift uit een klassiek ballet in vertraagde herhaling." "De twee cadaveri eccellenti in Julius Caesar (Caesar zelf en Brutus) krijgen beiden een last post, trompetsolo’s die zo van god gegeven mooi zijn (en waarvoor de tijd wordt genomen) dat de nachtvogels in het Amsterdamse Bos er stil van worden." "En als Matthijs van de Sande Bakhuyzen zijn Brutus laat zoeken naar de plek voor een stil sterven, wrijft menige kijker zich bij zijn laatste teksten het vocht uit de ooghoeken.